لوح تقدیر و تندیس چیست و چه کاربردی دارد؟
لوح تقدیر و تندیس به منظور قدردانی و تشکر، به افراد یک سازمان و یا شرکت داده می شود.
لوح تقدیر نشانهای ارزشمند و ماندگار، برای نشان دادن زحمات و کار مثبتی است که یک کارمند، مدیر و یا پرسنل انجام داده است.
تندیس و لوح تقدیر از قدیم و ندیم در سازمان ها و شرکت ها برای قدردانی از افراد مسئولیت پذیر و موفق استفاده شده است.
مسلما شما نیز در سازمان و یا شرکت خود دیدهاید، غالبا در یکسری از همایشهای بزرگ سخنرانی و یا موفقیت شرکت، به ان دسته از افرادی که در بدست آوردن این موفقیت سهیم بوده اند، لوح و تندیس هدیه می دهند تا بتوانند به نوعی از حضور و زحماتشان تشکر کنند.
لوح تقدیر چیست و چه کاربردی دارد؟
از لوح تقدیر به منظور تبریک، قدردانی و یادبود از فرد یا شرکت و سازمان خاصی استفاده می شود.
لوح تقدیر یا تقدیر نامه به حجمی گفته می شود که در متریالهای متفاوتی همچون: چوب، بافت، کاشی، فلز و یا مقوا ساخته می شود که بسیار مورد توجه مدیران شرکت هاست.
لوح تقدیر قابلیت چاپ اختصاصی را هم دارد، به این منظور که هر سازمانی می تواند برای خودش یک لوح و تندیس اختصاصی چاپ کند.
همچنین لوح تقدیر، یکی از شیوههای نوین اعتبار در بین مشتریان نیز می باشد که حس اعتماد و اطمینان را القا می کند.
انواع لوح تقدیر:
لوح تقدیر در انواع مختلف و متعددی مانند: لوح تقدیر فلزی و لوح تقدیر غیر فلزی ساخته و طراحی می شود.
لوح تقدیر فلزی مانند استیل و برنج است که کاربرد فراوانی داشته و اکثر مشتریان از این نوع لوح سفارش می دهند.
و لوح تقدیر غیر فلزی همچون مولتی استایل و پلکسی گلاس است، که میتواند نظر هر فردی را به خودش جلب کند.
قیمت لوح تقدیر نیز با توجه به نوع متریال به کار رفته در آن و همچنین مدت زمانی که برای ساخت لوح به کار رفته است متفاوت خواهد بود.
تندیس چیست و چه کاربردی دارد؟
تندیس نیز همانند لوح تقدیر برای قدردانی و تشکر در مناسبتها و همایشها به افراد خاصی داده می شود.
تنها تفاوت تندیس با لوح تقدیر، اولویت نمایش متن در لوح است. در حالیکه تندیس شکیلتر و رسمیتر به نظر می رسد و طرفداران بیشتری هم دارد.
غالبا تندیس همانند یک شکل هندسی است که در ابعاد و اشکال مختلف و متنوعی تولید می شود.
انواع تندیس:
تندیسها در انواع و اقسام مختلفی تولید و طراحی می شوند که می تواند به تندیس فلزی، تندیس حجمی، تندیس پلکسی گلاس و تندیس ترکیبی اشاره کرد.
منظور از تندیس ترکیبی همان ترکیب فلز با پلکسی گلاس است.
سفارش هریک از مدلهای تندیس نیز بستگی به سبک و سیاق مشتری دارد.
قیمت تندیسها نیز همانند لوح تقدیر، بر اساس نوع متریالی که در ساخت آنها مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین زمان ساخت و طراحی تندیس متفاوت است.
غالبا تندیسها بسته به انتخاب مشتریان و با توجه به طرحی که مد نظر آنها می باشد، انتخاب و سفارش داده می شوند.
منبع:
https://www.echantillon.ir/gifts-category/honorable-mention-trophy/
راههای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
۱. ارائهٔ کالابرگ و تخفیف
کوپن همیشه از اجزای اصلی تبلیغات خردهفروشیهای آنلاین بوده است. پس نیازی نیست که درمورد قدرت آن چیزی بگوییم. شما دائم دیدهاید که از بزرگترین فروشگاههای اینترنتی ایران لغایت نوپاترین آنها همواره در حال ارائه کدهای تخفیفی به مناسبتها و روشها و بهانههای متنوع هستند. اما باید بدانید که از کوپنهای تخفیف میتوان بهرهگیری بهتری نیز کرد که نقشی ما فوق صرفاً افزایش انگیزهٔ خرید ایفا میکند. کوپن بهعنوان طعمهای برای به قلاب انداختن مشترکین ایمیل جدید نیز میتواند عمل میکند و سپس با ایمیل مارکتینگ آنها را به مشتری وفادار خویش تبدیل کنیم. مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ در این مورد سودمند خواهد بود. در تصویر زیر میبینید که فروشگاه اینترنتی مدیسه کد تخفیفی را به عنوان انگیزه برای اخذ ایمیل استفاده کرده است.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی مدیسه
۲. ارائهٔ کتاب الکترونیک و … (Lead Magnetها)
طبق دیاگرام ذیل میانگین نرخ تبدیل بازدیدکننده یک فروشگاه اینترنتی به خریداران بین ۲ تا ۳ درصد متغیر است. البته این یک میانگین جهانی است و در ایران با پروا به دیتایی که در گزین کردن پلتفرم یکتانت است این میانگین حدوداٌ از ۰٫۱ لغایت ۱ درصد است. بنابراین دستکم ۹۷٪ از این بازدیدکنندگان جای شغل اغلب دارند الی به خریداران تبدیل شوند. فزایش فروش فروشگاه اینترنتی میانگین نرخ تبدیل خریدار
همانطور که میدانید مطالب بلاگ موجب جذب شدامد میشود. یکی از اهداف بازاریابی محتوایی (Content Marketing) باید تبدیل شدامد به مشترک باشد (بازاریابی محتوایی چیست). کتابهای الکترونیک و دیگر لید مگنتها (lead magnet، هر چیزی که بهصورت مجانی ارائه میدهید تا در ازای آن آدرس ایمیل کاربران را گرفتن کنید و مشترک جذب کنید.) مثل چکلیست، دورههای آموزشی حقیر (Mini-Course)، دست موزه و چیزهای دیگری را ارائه بدهید لغایت بازدیدکنندگان را ترغیب کنید که آدرس ایمیلشان را به شما بدهند. مطلب ۱۰ روش برای شروع تولید محتوا فروشگاه اینترنتی میتواند به شما در این مقوله کمک کند.
به این اندیشه کنید که چه چیزی را میتوانید ارائه دهید که به مشتری احتمالی کمک میکند تا مشکلی از او حل شود؟ لید مگنت باید چیزی باشد که بهاندازهای ارزشمند است که ارزش پرداخت پول را دارد، ولی شما آن را بهصورت مجانی ارائه میدهید.افزایش فروش فروشگه اینترنتی کتاب الکترونیک
۳. ارائهٔ برنامهٔ وفاداری (Loyalty Program)
شما تنها نمیخواهید مشتریان محصولات شما را بخرند، بلکه میخواهید به خرید از شما پیوسته بدهند. برندهای تجارت الکترونیک با برپایی دریافتن ارزشمند بودن در بهترین مشتریان خویش به این منظور میرسند. برای سپریدن این پیشه از طریق یک برنامهٔ وفاداری مشتری به آنها پاداشهای ارزشمندی بدهید. برنامهٔ وفاداریای برپایی کنید که به مشتریان انگیزهای برای خریدهای بیشتر یا خرج کردن مبلغ اکثریت در هر خرید میدهد. برنامههای وفاداری شکلهای گوناگونی دارند، اما بهطور کلی بهصورت سیستمی هستند که در آن امتیاز مشتری افزایش مییابد و این امتیازها قدرت خرید اکثریت به او میدهد.
در برنامهٔ وفاداری میتوانید برای انجام کارهایی بهجز خرید نیز به مشتریان پاداش بدهید، کارهایی همانند نگارش نقد و بررسی محصول، به اشتراک گذاشتن صفحات و مطالب شما و ارسال عکس و … . برنامه وفاداری الوپیک را در ذیل میبینید.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی باشگاه مشتریان الوپیک
۴. جایزه بدهید
مردم عاشق چیزهای رایگان هستند. با دادن جایزه کاری کنید که ملت درمورد برند شما صحبت کنند. تبلیغ جایزهها روی وبسایت و رسانههای اجتماعی، برند شما را درمعرض دید کسان بیشتری پیمان میدهد و فروش شما یا لیست ایمیل شما را طولانیتر میکند. بامیلو با چنین کمپینی که در ذیل میبینید مشتریان جدیدی را برای خود برپایی کرد.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی هدیه بامیلو
۵. برگزاری مسابقه
برگزاری مسابقههای اینستاگرام و تلگرام (یا مسابقاتی که در هر شبکهٔ اجتماعی یا کانال دیگری برگزار میکنید) احد از بهترین روشهایی است که برندهای بازرگانی الکترونیک یا فروشگاههای آنلاین با استفاده از آن میتوانند کاربران بیشتری را از برند خود مستحضر کنند، جامعهای ساختن بدهند، ترافیک و میزان بازدیدکنندگان وبسایت خود را بالا ببرند و فروش خویش را افزایش دهند.
بهترین شیوههای برگزاری مسابقات در رسانههای اجتماعی عبارتاند از:
ایجاد هشتگی خاص برای مسابقه؛
ایجاد تصویر یا ویدئویی برای اعلام برگزاری مسابقه؛
ایجاد پستهای نمونهای که الهامبخش کاربران باشد؛
بهدست آوردن حقوق قانونی لازم برای استفاده دوباره از محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC)؛
نمایش پستهای منتخب در یک گالری در وبسایت و کانالهای اجتماعی خود؛
پایبندیبه قوانین آن شبکه و انتشار سیاستهای مسابقه.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی بیمیتو مسابقه
۶. ایجاد چالش
زمانیکه درباره این مقاله تحقیق میکردم با تاکتیکی سرگرمکننده تصادف کردم و متوجه شدم که این تاکتیک، یعنی ایجاد چالش، ایدهای نیرومند است. کسانی که در این چالش شرکت میکنند، تمامی انگیزهٔ مشترکی دارند. آنها از ایدههای شما پیشباز میکنند، احتمالا محتوای شما را به اشتراک میگذارند و شدنی است از محصولات شما خرید کنند، یا دستکم خاطرهای بهیادماندنی و شخصی از برند شما کسب کنند. چالشهایی مشابه #نه_به_… که موارد زیادی را خودتان دیدهاید.
۷. فروش متقابل (Cross-Sell)
مطلبی در بلاگ SEMRush به شکل هوشمندانهای توصیه میکند که برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی ، روی فروش متقابل محصولات خود تمرکز کنیم. به عنوان نمونه وقتی مشتری از شما گوشی تلفن همراهی خریده است، به او توصیه دهید که نگهبان صفحهٔ نمایش یا قاب گوشی را نیز خریداری کند. پیدا کردن چنین فرصتهای کاربردی هنر شماست.
۸. بیشفروشی (Up-Sell)
بیشفروشی نیز طریق مؤثری است. بهگفتهٔ Econsultancy این طریق ۲۰ برابر اغلب از فروش متقابل مؤثر است. معمولاً خریداران نمیدانند که کالای برتری نیز وجود دارد. در این شیوه شما به مشتری که قبل یا پس از یک خرید کامیاب پیشنهاد یک خرید بهتر و گرانتر را میهید چرا که در این حین، گمان کردن خرید محصول برتر بعدی مشتریان بالاتر میرود. پس فروشگاه خویش را برای بیشفروشی حاضر کنید و موارد پایین را در ذهن داشته باشید:
محصول پیشنهادی باید با نیازهای اصلی مشتری مطابقت داشته باشد.
حساسیت به قیمت باید اهمیت زیادی داشته باشد، بنابراین درمورد مزیتهای امکانات اغلب کالای پیشنهادی بهطور روشن روشنگری بدهید.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی آپ سلینگ کراس سلینگ
۹. نمایش پرفروشترین محصولات
اگر از یک میزبان ویژه سرو غذا در هتل بپرسید که غذای دوست داشتنی آنها چیست، احتمالا به شما پذیرش میدهد: «محبوبترین پاستای ما … است» یا «اگر خیلی گرسنه باشید، باید بگویم که همه به راستی عاشق … ما هستند» یا چیزی همانند این. غذای پیشنهادی او غذای شناختهشده و معروف آنهاست، یا غذایی است که بهراحتی حاضر میشود یا اغلب از غذاهای سایر برای آنها سودآور است. بسیاری از رستورانها با مشخص کردن محبوبترین غذاهای خود در منوی رستوران شما را از پرسیدن چنین سؤالهایی بینیاز میکنند. شرکتهای تجارت الکترونیک نیز میتوانند همینطور عمل کنند.
این طبیعت انسان است که دنبالهروی جمع باشد. خریداران نیز از راهنمایی پیشباز میکنند. پرفروشترین محصولات یا پرفروشهای محصولات در هر دستهبندی را به آنها نشانه بدهید. با این شغل سردرگمی آنها را کاهش داده و فروش خود را افزایش میدهید.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی مدیسه محصول پرفروش
۱۰. ایجاد دستیاران تعاملی
برای خریداران ارزشمند است که فروشگاههای اینترنتی برای کمک به اتخاذ تصمیمهای آگاهانهتر، اطلاعات و توصیههایی را به آنها ارائه بدهند. در وبسایت خود از مجموعهٔ گستردهای از ابزارهای تعاملی میتوانید استفاده کنید. این ابزارها همانند ابزارهای بستگی با مشتریان یا ربات سخنگو (ChatBot) یا سیستمهای پیشنهادگر (Recommendation Engine) استفاده کنید. این افزارها به شما امکان میدهد که مجموعهای از سؤالات را از مشتری بپرسید و طبق پاسخهای مشتری توصیههایی را به او ارائه بدهید، درست مشابه کاری که فروشنده میتواند برای کمک به او اتمام دهد. فروشگاه آنلاین عینک لوناتو بر بنیاد سخیف چهره مشتریان، رهنمود محصولات خود را شخصیسازی میکند.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی لوناتو سفارش عکس
ابزارهای آنلاین به مشتریان خفته و مشتریان اسبق کمک میکنند تا اولویتها و ترجیحات خویش را مشخص کنند و علاوهبر آن به شما نیز کمک میکنند که دادههای مفیدی را جمعآوری کنید، دادههایی که میتواند موجب فروش در همان موعد یا بعدا و در زمانی شود که این دادهها برای شخصیسازی ارتباطات بعدی شما مورد کاربرد پیمان گرفتهاند.
ایجاد چت زنده (Live Chat) با کاربران نیز بسیار بردباری خرید را ارتقا میدهد.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی آچاره چت بات
۱۱. ساخت ویدئوهای نمایشی
بدون شک نمایش عکس ها به فروش محصولات کمک میکند، ولی به کارگیری تصاویر روشی معمولی و عادی است. شما میتوانید فروش محصولات جدید، گزیده تر یا محبوب خویش را با تولید ویدئوهای تبلیغاتی یا ویدئوهای کوتاهی که به بررسی فرآورده میپردازند، افزایش دهید.
این ایده را تنها برای چند مورد از محصولات خویش آزمون کنید و نشانه آن را بسنجید تا متوجه شوید که آیا سرمایهگذاری روی فرآوری ویدئو بازدهی دارد یا خیر. اگر متوجه شدید که نمایش ویدئو مایه افزایش فروش میشود، میتوانید این برنامه را با تولید ویدئوهای بیشتر گسترش دهید و روشهای گوناگون فرآوری ویدئو و انواع گوناگون ویدئو را آزمون کنید.دیجیکالا همانطور که میدانید برای بسیاری از محصولات دیجیتال خود ویدئوهای بسیار جذابی فرآوری میکند.
۱۲. ریسک مشتری را ناچیز کنید
صفحهٔ اصلی وبسایت شما باید دارای «کاهندههای ریسک» باشد، یعنی اعلانهایی که به برطرف کردنِ اعتراضها و شکایتها کمک کرده و آرامشخاطر اکثریت به خریداران میدهند، مانند:
ارسال رایگان
تحویل سریع
تضمین مراجعت پول
امکان مرجوعی کالا بهصورت رایگان (Free Returns)
امنیت تراکنشهای مالی
ولی بسیاری از بازدیدکنندگان یکراست وارد صفحات محصولات میشوند و صفحهٔ اصلی وبسایت را نمیبینند. پس باید مهمترین پیامهای کاهش ریسک در دستکم یک محیط مشخص در صفحات محصولات نیز نمایش دیتا شود. بعضی از کاهندههای ریسکی که معمولاً بین فروشگاههای ایرانی مرسوم است چنین مواردی است که در تصویر پایین که مربوط است به یک فروشگاه آرایشی میبینید.افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
۱۳. ارائه نقدوبررسی، نظرات، امتیازات و …
نمیتوانم بگویم که استفاده از بخشی برای نقدوبررسی کاربران، ایدهٔ نکوداشتن برای برای افزایش فروش است یا حذف آن ایدهٔ بدی است. هر دو گفته صحیح است و احتمالا باید بگویم که بهلطف دیجیکالا، خریداران انتظار دارند که نقدوبررسی کاربران دیگر را نگریستن کنند. سیستمهای استاندارد نقدوبررسی محصولات تجارت الکترونیک مفید هستند، ولی سیستمهایی که شامل عکس یا ویدئوهایی هستند که داستانهای مشتریان را زیباتر میکنند، جذابتر هستند. مثلاً تصویر یک خریدار که نظرش را در ارتباط با محصول میگوید بسیار به ایجاد حس اعتماد کمک میکند.
در ماههای پایانی سال ۲۰۱۱، فیسبوک در آستانهی عرضهی عمومی سهام بود، اما وضعیت مناسبی نداشت. آنها احساس میکردند که از جریان دنیای فناوری عقب ماندهاند. ازطرفی برنامهی کنفرانس توسعهدهندههای F8 تنظیم شده بود و غول نوظهور دنیای فناوری فرصت داشت تا محصولات و ویژگیهای جدید را به تعداد قابل توجهی از متخصصان، شرکا و رسانهها نشان دهد.
در رویداد F8 شرایط بر وفق مراد فیسبوک بود. آنها چند ماه پس از خبر توسعهی شبکهی اجتماعی گوگل، با طراحی جدید برای پروفایلهای کاربران به کنفرانس آمدند که بنام Timeline معرفی شد. استفاده از کمدین مشهور اندی سمبرگ در نقش مارک زاکربرگ هم جذابیتهای رویداد را بیشتر کرده و درنهایت غول شبکههای اجتماعی موفقیت نسبی در اذهان کسب کرد.
پس از فروکش کردن هیجانهای رویداد و در زمانیکه مدیران بهدنبال مسیر و هدف بعدی برای فیسبوک بودند، چالشها خود را نشان دادند. در ۹ ماهی که آنها روی برنامهریزی کنفرانس خود تمرکز کرده بودند، سایر دنیا برای حرکتی سریع به سمت گوشیهای هوشمند و دستگاههای همراه آماده شده بود. البته فیسبوک هم برای ورود به حوزهی جدید تلاش میکرد، اما هیچگاه آن را در اولویتهای اصلی خود قرار نداده بود. آنها هنوز خود را بهعنوان سرویسی مناسب دسکتاپ تصور میکردند و تقریبا همهی ویژگیهای معرفی شده در F8، تحت وب بودند.
فیسبوک در آن سالها اپلیکیشنهایی برای گوشیهای اندرویدی و آیفون داشت، اما آنها بیشتر با استفاده از فناوری HTML5 ساخته شده بودند که بهنوعی صفحات وب بهینه برای گوشیهای موبایل طراحی میکرد. درواقع اپلیکیشنهای آن سالها بهصورت اختصاصی برای سیستمعاملهای اندروید یا iOS نوشته نشده بودند. همین استفاده از یک نوع کد برای چند سیستمعامل، باعث شده بود تا فیسبوک اپلیکیشنهایی با باگ و مشکلات فراوان به مارکتهای نرمافزاری ارائه کند. زاکربرگ ۲ سال بعد دربارهی این اپلیکیشنها اقرار به اشتباه کرد.
بههرحال پس از عقب ماندن از شتاب اولیه بهسمت گوشیهای هوشمند، زاکربرگ تصمیم گرفت تا مسیر جدیدی برای شرکت تحت مدیریتش ترسیم کند. او در ابتدای سال ۲۰۱۲ همهی شرکت را ملزم به تمرکز روی اکوسیستم موبایل کرد. او تقریبا سیستمعامل دسکتاپ را کنار گذاشت و کاملا از دستگاه موبایل استفاده کرد. مدیران محصولش نیز نسخههای دسکتاپ موبایل را کنار گذاشتند تا مجبور به استفاده از نسخههای موبایلی باشند. زاکربرگ در جلسهها از کارمندان میخواست تا ابتدا نسخههای موبایلی ویژگیهای جدید را نشان دهند و اگر چنین نسخهای آماده نبود، جلسه را لغو میکرد. مهندسان جدید iOS و اندروید در شرکت استخدام شدند و کارگاههای آموزشی برای آشنایی هرچه بیشتر کارمندان کنونی با اکوسیستم جدید برگزار شد. درنهایت مهندسان متخصص موبایل هم به همهی تیمهای محصول در شرکت تزریق شدند.
زاکربرگ در حرکتی افراطی برای استفاده از دستگاه موبایل، نامهی مربوطبه عرضهی عمومی سهام را نیز با گوشی موبایلتایپ کرد. نامهای که بیش از ۲ هزار کلمه داشت. فیسبوک دیگر کاملا به دنیای موبایل وارد شده بود.
چرخش (پیووت) بزرگ فیسبوک با وجود آن که در زمان تقریبا نامناسب و در آستانهی عرضهی عمومی سهام رخ داد، مهمترین حرکت تاریخ شرکت محسوب میشود. چنین چرخشی نتیجهی درک زاکربرگ از این حقیقت بود که موبایل و نه دسکتاپ، پلتفرم مهم آینده خواهد بود. اگر آنها میخواستند در دنیای جدید دوام بیاورند، باید روی موج موبایل سوار میشدند. امروز با دیدن شرکتی با ارزش بازار ۵۰۰ میلیارد دلار و بیش از ۲.۳ میلیارد کاربر در سرتاسر جهان به این نتیجه میرسیم که غول شبکههای اجتماعی موج مناسبی را برای سوار شدن انتخاب کرد.
۸ سال از چرخش اول فیسبوک میگذرد و چرخش بزرگ دیگری در مسیر آنها قرار دارد. دستگاههای موبایلی هنوز هم بهعنوان محبوبترین روش تعامل کاربران با سرویسهای فیسبوک شناخته میشوند. البته پس از ۲ سال درگیریهای متعدد در حوزههای حریم خصوصی، اطلاعات ناصحیح در پلتفرمها و سوءاستفادههای سیاسی، نحوهی تعامل کاربران با سرویسها بهمرور درحال تغییر است.
پیامرسانیهای خصوصی و استوریها که در اپلیکیشنهای زیرمجموعهی فیسبوک یعنی واتساپ و اینستاگرام ارائه میشوند، امروز به بخش مهمی از رفتارهای کاربران در فضای مجازی تبدیل شدهاند. درنتیجه، شبکهی اجتماعی که امپراطوری فیسبوک روی آن بنا شد، از لحاظ رشد در خطی افقی حرکت میکند. آمارها نشان میدهد که رشد اپلیکیشن فیسبوک در اروپا و آمریکا متوقف شده است. برخی تخمین میزنند که پایگاه کاربران شبکههای اجتماعی روزبهروز کوچکتر میشود. زاکربرگ هم در جدیدترین بیانیههای خود خبر از تمرکز شرکت روی پیامرسانیهای خصوصی و رمزنگاری شده داد. صحبتهای او نشان میدهد که شاید فیسبوک و فید خبرخوان، دیگر آیندهی مورد نظر برای شرکت تحت مدیریتش نباشند.
زاکربرگ در مصاحبهای در ماه آوریل، نظرات خود را این گونه بیان کرد:
اگر به وضعیت کنونی تعامل مردم در فضای آنلاین دقت کنید و بهدنبال سریعترین پدیدههای در حال مشهور شدن باشید، پیامرسانی، گروههای کوچک و استوریهای با زمان محدود را میبینید. مشخصهی مشترک این قابلیتها، خصوصیتر بودن آنها نسبت به بخشهای دیگر شبکههای اجتماعی است. شاید نتوان چنین تغییر مسیری را پیووت نامید، اما بههرحال قابلیتهای گفته شده، محصول بزرگ بعدی هستند که مردم بیشتر به آن نیاز دارند.
هستهی اصلی فیسبوک در آیندهی نزدیک از بین نخواهد رفت. البته به احتمال زیاد نحوهی استفادهی ما از محصولات فیسبوک در ۱۰ سال آینده، با روشهای امروزی تفاوت خواهد داشت. شاید حتی دستگاه ما برای استفاده از شبکههای اجتماعی هم تغییر کند.
زاکربرگ به تفکر دربارهی قابلیتها و روندهای جدید بسنده نمیکند. او برنامهریزی و استراتژیهای خود را نیز براساس همین تصورات ترسیم کرد. مدیرعامل فیسبوک در سال ۲۰۱۴ شرکت تولیدکنندهی هدستهای واقعیت مجازی Oculus را به مبلغ ۳ میلیارد دلار خریداری کرد. آنها مشغول ساخت عینکهای واقعیت افزوده هم هستند و اخیرا از دستگاههای جدید در این حوزه رونمایی کردهاند. آنها در ماه نوامبر گذشته دستگاه چت ویدئویی معرفی کردند که با هدف رقابت با دستگاههای خانگی دیگر همچون آمازون اکو یا گوگل هوم عرضه خواهد شد. گزارشهای دیگر میگویند که فیسبوک دستیار صوتی خود را نیز توسعه خواهد داد و همچنین پرداختهای امن ازطریق توکن و بلاکچین هم در دستور کار غول شبکهی اجتماعی قرار دارد.
زاکربرگ در برخی از سخنرانیهای خود بهروشنی از ایدهی نوشتن به کمک افکار صحبت کرده بود. فناوری مورد نظر او (که ایدهاش در جلسهای در دانشگاه هاروارد مطرح شد)، نیاز به کیبورد را از بین خواهد برد. درواقع شاید زاکربرگ بهدنبال دستگاه ذهنخوان هم باشد.
اکثر فناوریهای توسعهیافته در حوزههای مذکور، هنوز در دسترس عموم قرار ندارند. دستگاههای موجود همچون آکیولس و پورتال نیز کاربرد آنچنانی را به کاربران عرضه نمیکنند. میتوان بهخوبی متوجه شد که چالش کنونی فیسبوک، پیامرسانی خصوصی است. بههرحال اگر غول شبکههای اجتماعی بخواهد در ۱۰ سال آینده موقعیت کنونی خود را حفظ کند، پیامرسانی تنها یکی از چرخشهای مورد نیاز آنها در مسیر خواهد بود.
امکان تغییر فناوریهای فیزیکی مورد استفادهی مردم در سالهای پیش رو وجود دارد. شاید در آینده بهکمک عینکهای واقعیت افزوده یا دستگاههای واقعیت مجازی با دوستانتان ارتباط برقرار کنید. شاید فرمانهای صوتی ازطریق دستگاههایی همچون اسپیکرهای هوشمند خانگی، نحوهی تعامل آنلاین مردم را دگرگون کنند. اگر چنین روندهایی رخ دهد، فیسبوک باید خود را با مسیر جدید هماهنگ کند.
شاید تغییر مسیر احتمالی فیسبوک از شبکههای اجتماعی عمومیتر بهسمت پیامرسانی خصوصی، آنچنان با استقبال مناسب کاربران و کارشناسان روبهرو نشد. دراینمیان، اخبار دیگر دربارهی تصمیمهای آتی زاکربرگ برای فیسبوک شاید توجه بیشتری بهخود جلب کنند. یکی از تصمیمهای مهم، ورود به حوزهی رمزارز از سوی فیسبوک است که مدتها هم موضوع گمانهزنیها و شایعات رسانهای بود.
والاستریت ژورنال در گزارشی جدید، جزئیاتی از برنامهی فیسبوک در حوزهی ارز دیجیتال ارائه کرد. غول شبکههای اجتماعی احتمالا بهدنبال شرکای تجاری متعدد باشد که در دستههای گوناگون تجارت آنلاین و مدیریت مالی فعالیت میکنند. تلاش اصلی آنها توسعهی نفوذ قابلیتهای آتی مبتنیبر بلاکچین خواهد بود. شرکای احتمالی فیسبوک در پروژهی جدید با درخواست همکاری در سرمایهگذاری یکمیلیارد دلاری روبهرو شدهاند؛ سرمایهگذاریای که احتمالا برای پشتیبانی از ارز دیجیتال فیسبوک استفاده خواهد شد تا نوسانهای ذاتی دنیای رمزارز را در سکهی مدنظر آنها از بین ببرد. این نوسانها تاکنون بهعنوان مانعی اصلی بر سر راه کاربردپذیری عمومی ارز دیجیتال قرار داشتهاند. ارائهی فیسبوک، خصوصا برای شرکتهای تجاری، شامل مزیتهایی همچون کارمزدهای کمتر درمقایسهبا کارتهای اعتباری میشود.
برخی تحلیلگران در اظهارنظرهایی سریع ادعا کردند اقدام فیسبوک مبنیبر کاهش نرخ کارمزدها، توانایی آنها برای درآمدزایی کوتاهمدت از فرایندهای پرداخت را کاهش خواهد داد. البته اگر هدف نهایی از ارائهی رمزارز، افزایش زمان سپریشده در پلتفرم آنها باشد، کاهش درآمد از سرویس پرداخت مسئلهی آنچنان مهمی نخواهد بود.
بهنظر میرسد فیسبوک بهصورت جدی مشغول توسعهی زیرساختها برای ارائهی بازارچهی اختصاصی باشد. در کنفرانس اخیر F8 این شرکت، صحبت زیادی از فناوریهای بلاکچین نشد؛ اما زاکربرگ در صحبتهایش که حول تغییر کاربری فیسبوک برای افراد بود، اشارههای متعددی به گردش پول در پلتفرم کرد.
زاکربرگ در سخنرانی اخیر کنفرانس F8 گفت:
اعتقاد دارم ارسال پول به افراد دیگر باید بهآسانی ارسال عکس باشد.
مدیرعامل فیسبوک در صحبتهایش به روشهای پرداخت امن و ساده اشاره کرد که در چشمانداز آتی فیسبوک مبتنیبر حریم خصوصی، سهم مهمی خواهد داشت. احتمالا تصمیم مذکور فراتر از امکاناتی همچون پرداخت شخصبهشخص خواهد بود که در سرویسهایی همچون Venmo و اپلیکیشن پیامرسان مسنجر عرضه شوند. مدیران فیسبوک در یادداشتهای متعدد، به بهبودهایی با تمرکز بر تجارت الکترونیک اشاره کردهاند. از میان آنها، میتوان به پرداخت بهینهتر در «پاساژ دیجیتال اینستاگرام» اشاره کرد. بهعلاوه، قابلیتهایی همچون استیکرهای کمک مالی و قابلیتهایی برای نمایش محصولات کسبوکارهای کوچک در واتساپ هم در میان برنامههای فیسبوک دیده میشود.
واتساپ را میتوان نقطهی تمرکز فیسبوک در رویکردهای تجارت الکترونیک دانست. آنها در کنفرانس F8، ادعا کردند قابلیت Whatsapp Pay که اکنون بهصورت محدود در هند وجود دارد، تا پایان سال به کشورهای متعدد دیگر هم وارد خواهد شد. پلتفرم مذکور اکنون برمبنای بلاکچین نیست و تنها برای پرداختهای فردبهفرد استفاده میشود. دراینمیان، استفادهی ۸۰ درصد از کسبوکارهای کوچک هند از واتساپ، شاید دلیلی بر توسعهی قابلیت پردازش پرداخت فیسبوک در آیندهی نزدیک باشد.
در دسامبر گذشته، بلومبرگ گزارشی منتشر کرد که ارائهی سکهی رمزنگاریشده فیسبوک را در هند محتمل میدانست. طبق ادعای گزارش، از سکهی مدنظر ابتدا کارگران هندی خارج از کشور برای ارسال پول به خانوادههایشان استفاده خواهند کرد.
بخش دیگری از گزارش والاستریت ژورنال ادعا میکند شاید سکهی مدنظر فیسبوک به اکوسیستم درآمدزای آنها در حوزهی تبلیغات اضافه شود. پروژهی مذکور که هنوز درحالبررسی داخلی در فیسبوک است، احتمالا برای هر دو طرف سیستم تبلیغات مفید و کارآمد باشد. تبلیغدهندهها با استفاده از سکهی فیسبوک هزینهی تبلیغات را میپردازند و احتمالا کاربران هم بهخاطر تماشای تبلیغات یا تعامل با آنها، پاداشی بهصورت رمزارز دریافت خواهند کرد.
سناریوی بالا شبیه به ایدههای متعددی است که امروزه در دنیای ارز دیجیتال دیده میشود؛ ایدههایی که نمونههایی از آنها را مرورگر Brave اجرا کرد. این مرورگر بهخاطر کلیک روی تبلیغات به کاربران توکن پرداخت میکند. چنین ایدههای اعتقاد دارند که تبلیغات بهجای ثروتمندترکردن غولهای فناوری باید در جهتی باشند که به کاربران بهخاطر توجه به محتوای تبلیغاتی هزینه پرداخت کنند.
دربارهی فیسبوک، ارجرای ایدهی پرداخت به کاربران نشاندهندهی آیندهی احتمالی کسبوکار تبلیغات آنها خواهد بود؛ آیندهای که احتمالا با تمرکز بیشتر شرکت روی حریم خصوصی و اجرای احتمالی ایدههای مذکور، دستخوش تغییر میشود. البته ایدهی نهایی فیسبوک نیز آن است که سکههای دیجیتال و کاربران متصل به آنها، تاحدممکن در پلتفرم خود شرکت باقی بمانند.
جاشوا گانز، استاد دانشگاه تورنتو، دربارهی برنامههای آتی فیسبوک در حوزههای مذکور میگوید:
معتقدم همهی فعالیتهای فیسبوک با هدف افزایش تعامل با پلتفرم خودشان انجام میشود.
استاد دانشگاه تورنتو اعتقاد دارد ارسال پول به کسبوکارها مسئلهی مهمی خواهد بود. کسبوکارها درمقایسهبا افراد عادی بهاحتمال بیشتری سکههای دریافتشده را در اواخر ماه نقد میکنند تا به پول واقعی دسترسی داشته باشند. بهعلاوه، گانز شک دارد فیسبوک بهخاطر تماشای تبلیغات به کاربران پول پرداخت کند؛ مگر اینکه بهصورت تخفیف یا امتیاز وفاداری بهخاطر خرید محصولی ازطریق تبلیغات فیسبوک باشد. در بخش کسبوکارها، تشویق آنها به پرداخت هزینهی تبلیغات با استفاده از سکهی فیسبوک، شاید درنهایت روشی مناسب برای جلوگیری از خروج پول از پلتفرم شرکت باشد.