قالب های فارسی وردپرس 37

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 37

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

افزایش رتبه سایت در گوگل - 10 تکنیک برتر

افزایش رتبه سایت در گوگل حائز طریق های زیادی است و هر متخصص سئو سعی می کند که با بهره‌گیری از این طریق ها، رتبه سایت خویش را در گوگل افزایش دهد. موتور جستجو گوگل در واقع از متد های مختلفی برای تعیین اینکه کدام سایت ها در صفحه اول نشانه دیتا شوند، بهره‌گیری می کنند. فرمول اصلی یک راز است که هیچ کسی متعلق به آگاهی ندارد اما روش هایی برای افزایش رتبه سایت در گوگل وجود دارد که با رعایت آن ها می تواند سایت خویش را در صفحه اول قرار داد. همه این تکنیک ها ذیل گردآور ای از اصول سئو می باشند.

متاسفانه در این چند ساله اخیر، شاهد افرادی هستیم که ادعا می کنند در سریع ترین زمان ممکن می توانند سایت شما در صفحه نخست گوگل پیمان بدهند. این ادعای واهی و کذب، چه بسا در اوایل مایه قرار گرفتن سایت شما در رتبه های برتر شود ولی برای اینکه از روش های اسپم استفاده می کنند، بعدا گوگل سایت شما مورد جریمه سختی قرار خواهد داد.

در این نوشتار آموزش سئو ، قصدا داریم که ده تکنیک های برتر افزایش بازدید سایت در گوگل  را برای شما ذکر کنیم. پس در پیوسته مطلب با ما باشید.

تکنیک های افزایش رتبه سایت در گوگل
1. فرآوری محتوای ارگانیک و مرتبط
تولید محتوا ارگانیک، امروزه بیشتر از هر چیزی در بهینه سازی سایت تاثیر دارند. گوگل به سایت هایی که از محتوای ناب و غیر کپی کاربرد می کند، اغلب قیمت و امتیاز می دهند و آن هایی را که محتوای دیگر سایت را کپی کرده، نه فقط جریمه می کند بلکه شدنی است لیست نتایج گوگل هم حذف نماید.

همچنین مساله سایر که باید رعایت کرد، قرار دادن محتوای با کیفیت و مرتبط با جستار اصلی سایت است. برای نمونه اگر سایت شما در مورد سئو است، پیمان دادن محتوای در خصوص خرید بلیط نه فقط باعث خدشه دار شدن هویت اصلی سایتتان می شود، بلکه کاربران تارنما شما را به علت فرآوری محتوای نامرتبط سریعا ترک خواهند کرد و که این ترک سریع، کارایی منفی در افزایش رتبه سایت در گوگل خواهد داشت. کاربران به تارنما هایی که مقالات با محتوای مرتبط و با کیفیت قرار می دهند، اغلب جذب می شوند.

2. به روزرسانی درونمایه به صورت مدام و با برنامه ریزی
به روزرسانی درونمایه بر بنیاد برنامه ریزی و به صورت مداوم، نه تنها می تواند باعث جذب کاربران بیشتری هرروز به سایت شما شود بلکه از نظر سئو اهمیت کثرت دارد و گوگل به این سایت ها که همیشه در حال تغییر و به روز کردن مطالب خود هستند، اهمیت ویژه ای می دهد، البته اگر از محتوای ارگانیک استفاده کنند و از این جهت این مساله می تواند افزایش رتبه سایت در گوگل شود.

3. متا تگ ها
در هر صفحه قسمتی وجود دارد به اسم تگ <head> که متا تگ ها درآن قرار می گیرند. هر صفحه برای خویش متاتگ منحصر به فردی دارد و باید با بقیه متفاوت دارد. متا تگ title یا عنوان و متاتگ توضیحات، دوتا از مهمترین متاتگ ها در افزایش رتبه سایت در گوگل می باشند. حتما در متاتگ ها واژه ها کلیدی اصلی را به پیشه ببرید.

4. چگالی کلمات کلیدی
چگالی واژه ها کلیدی در افزایش رتبه سایت در گوگل خیلی مهم است. اصولا کمینه کلمات محتوا باید 500 وحداکثر 1500 کلمه باشد زیرا کمتر از 500 واژه را گوگل شدنی است نمایه نکند و اغلب از آن را کاربر نخواند و تارنما را ترک نماید. اما مساله مهم، چگالی کلمات کلیدی است. کلمات نه باید خیلی کم باشد که گوگل  نزدیک  اصلا تقریبا  متوجه وجود آن نشود و نه باید اینقدر بسیار باشد که اندیشه شما هدف دورزدن آن را دارید. بهتر است که این چگالی نسبت به کل شمار کلمات بین 2 لغایت 5 درصد باشد.

5. پروا به لینک ها
لینک ها یگانه از مهمترین عامل ها برای بستگی بین صفحات و سایت ها می باشند. لینک های داخلی بین صفحات که با استفاده از انکر تکست سپریدن می شود، باعث ارتبط بین صفحات درونی و سریع نمایه شدن صفحات می شود.

لینک های خارجی یعنی اینکه آن ها محتوای سایت شما را پسندیده دیده اند و به نوعی تاییده سایت شما به عنوان یک سایت باکیفیت می باشند. لینک های بیگانه اغلب از داخلی ها در افزایش رتبه سایت در گوگل اثرگذار هستند.

6. شبکه های اجتماعی و تکاپو در آن ها
شبکه های اجتماعی امروزه بیشتر از کل برای پیوستگی بین افراد بهره‌گیری می شود. کاربران اگر محتوای صفحه ای را مناسب ببینند، آن را در شبکه های خویش برای دوستانشان به اشتراک می گذارند و از این رو این مساله می تواند مایه ورودی بیشتر به سایت شما شود.

ادینبورگ؛ آرمان شهر کدنویسان و سیلیکون ولی اروپا!

رسانه کلیک – وب سایت ستک اورفلو (stackoverflow) هفته گذشته گزارش سه ماهه پایانی 2017 را با تمرکز بر کدنویس ها منتشر کرد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که کسب و کارهای مربوط به توسعه نرم افزار در بریتانیا دچار تحولات خاصی شده است و کدنویس های انگلیسی محل زندگی خود را به مقصد ادینبورگ ترک می‌کنند.

در این گزارش شهرهای مختلف بریتانیا به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و سپس با یک دیگر مقایسه شده‌اند. نتیجه شگفت آور این گزارش در اسکاتلند نشان می‌دهد که  ادینبورگ، مرکز این کشور بیشترین رشد حوزه فناوری را در میان دیگر شهرهای بریتانیا داشته است.

جامعه کدنویس های ادینبورگ در سه ماهه دوم 2017 به میزان 8 درصد افزایش داشته‌اند و مهندسین نرم افزار 7 درصد نیروی کاری این منطقه را تشکیل می‌دهند. جالب اینجا است که تعداد افرادی که در علوم مربوط به داده های کامپیوتر استخدام می‌شوند در این منطقه تا 20 درصد افزایش داشته است.

در چند سال گذشته، ادینبورگ حتی نام خود را در سطح جهانی نیز ثبت کرده است. اما سوال اینجا است که دلیل این موفقیت چیست؟

نیک فیر، از مقاله نویسان خبرگزاری Scotsman و موسس شرکت Freer Consultancy ادعا می‌کند که رشد ادینبورگ به عنوان یکی از مراکز فناوری به سه موسسه مهم این شهر مربوط می‌شود که به کنایه آنها را «سه گانه مقدس» خطاب می‌کند. این موسسات شامل SkyScanner، مدرسه عالی انفورماتیک ادینبرو و مرکز CodeBase می‌شود.

SkyScanner یکی از مکان های معروف برای کارآفرینان است.  این موسسه بزرگترین مرکز تکنولوژی در اسکاتلند به حساب می‌آید. تا جایی که سال گذشته یکی از سرمایه گذاران چینی به دنبال تصاحب این موسسه با قیمت 1.75 میلیارد دلار بود؛ همین مسئله باعث شد تا این موسسه به بزرگترین مرکز فناوری در ادینبورگ تبدیل شود.

مدرسه عالی انفورماتیک ادینبورگ نیز یکی از 10 موسسه برتر حوزه فناوری در سطح جهان است. از طرف دیگر CodeBase علت اصلی تشکیل بسیاری از کمپانی های حوزه فناوری در اسکاتلند محسوب می‌شود.

علاوه بر این سه مرکز، موسسه CodeClan نیز یکی از بهترین پایگاه های این صنعت است که توسعه دهندگان مبتدی را در خود جای داده است.

بسیاری از افراد فعال در حوزه تکنولوژی از جمله مایکل هایس موسس PocketLeap و یکی از متصدیان جامعه استارت آپ های RookieOven در گلاسگو بر این باورند که تاثیر دانشگاه ها در کشف استعدادهای مختلف و تزریق آنها به اکوسیستم فناوری این منطقه بسیار بالا است.

ادینبورگ از دانشگاه های خوبی نظیر دانشگاه هریوت وات، دانشگاه نیپر و دانشگاه مرکزی ادینبورگ برخوردار است.

کای سیمینتون از موسسان سازمان تجارت الکترونیک Paved With Gold در گلاسگو نیز بر این عقیده است که تعداد زیاد توسعه دهنده ها و کدنویس ها باعث شده تا تبدیل ادینبورگ به یک مرکز مهم فناوری، امری ضروری تلقی شود. وی بر این باور است که شهرهای اسکاتلند در صنعت برنامه نویسی و توسعه در حال رشد هستند و باید به استارت آپ ها بهای بیشتری داد.

با این حال، بسیاری بر این عقیده اند که هزینه پایین برای زندگی در ادینبورگ و گلاسکو مهمترین دلیل تمایل افراد برای زندگی در این شهرها است. زندگی در مرکز این شهرها هزینه کمتری دارد. اجاره خانه و مسکن نیز بسیار ارزان تر است و توقعات نسبت به شهرهایی مثل لندن پایین تر است.

برای مثال خرید یک خانه چهار اتاق خوابه در گلاسگو کمتر از 150 هزار پوند هزینه خواهد داشت که نسبت به بسیاری از شهرهای بریتانیا مبلغ کمتری است.

این مسئله نه تنها در شهرهای بزرگ اسکاتلند، که در دیگر مناطق انگلستان نظیر لیورپول، منچستر و نیوکاسل نیز وجود دارد. با این حال در 10 سال گذشته لندن نام خود را به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های حوزه فناوری در اروپا ثبت کرد و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد حرفه ای در حوزه فناوری تلاش می‌کنند تا لندن را برای زندگی برگزینند.

انگلستان میزبان بیش از 300 هزار کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی است که این مقدار از مجموع تمام شرکت های فعال در این حوزه، در کشورهای اسپانیا، لهستان و ایتالیا بیشتر است.

با این حال یکی از مهم ترین مسائلی که در لندن وجود دارد، هزینه بالای زندگی است. برای مثال اجاره ماهانه یک خانه دوخوابه در ادینبورگ 700 پوند در ماه است که این مقدار برای یک خانه در لندن سه برابر بیشتر است.

البته این مسئله فقط محدود به انگلستان نیست؛ بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا نظیر سان فرانسیسکو و نیویورک که از لحاظ صنعتی پیشرو هستند، هزینه بالایی برای زندگی نیاز دارند.

به طور کل هزینه های پایین برای زندگی در ادینبورگ باعث می‌شود تا این شهر به بهترین مقصد راه اندازی استارت آپ های انگلیسی تبدیل شود. از طرف دیگر وجود کمپانی های بزرگ و مراکز آموزشی معتبر در این منطقه باعث می‌شود تا مرکز اسکاتلند به جای لندن، میزبان کدنویس های بیشتری باشد.

6 نکته ضروری در رابطه با موفقیت در مشاغل آزادکاری

رسانه کلیک – امروزه با توسعه فناوری و اینترنت، مشاغل آزادکاری مانند ترجمه، طراحی سایت، برنامه نویسی، عکاسی و غیره جز محبوب ترین شغل ها محسوب می شوند. از این رو موفقیت در این مشاغل مستلزم رعایت نکاتی است که در این مطلب در مورد آن بحث می شود.

مشاغل آزادکاری در حال حاضر یکی از محبوب ترین و از نظر عموم جز پردرآمد ترین کسب و کارها در جهان امروزی است. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که شغل دورکاری و آنلاین را انتخاب کردید پیشنهاد می کنیم این شش نکته را همیشه در خاطر داشته باشید و به آن عمل کنید تا موفقیت در شغلتان حتمی شود.

یک تصمیم بگیرید و پای آن بایستید

 اولین گام برای موفقیت در مشاغل آزادکاری این است که از همان ابتدا یک تصمیم جدی بگیرید و هدف معینی را برای خودتان مشخص کنید سپس پای هدف و تصمیمتان بایستید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا  مراحل اولیه کار همیشه سخت است. پس از تعیین هدف به مدت دو ماه تمرکز خود را روی جذب مشتری و بازاریابی بزارید. هر فردی که به شغل های آزادکاری روی می آورد بدون داشتن تمرکز، عزم و استقامت خیلی زود عقب نشینی می کند و از این حرفه کنار می رود.

گفتنی است 50 درصد افرادی که به آزادکاری مشغول هستند تصور می کنند بازار شغل های آزادکاری در مقایسه با 3 سال قبل بسیار تغییر کرده و 63 درصد بیان می کنند دید عموم نسبت به شغل ها مثبت و رضایت بخش است و همچنین 60 درصد افراد معتقدند این حرفه هر ساله با توجه به پیشرفت تکنولوژی طرفداران بیشتری پیدا می کند و اکثر افراد به آن روی می آورند. جالب است بدانید اگر با اشخاص دارای شغل آزادکاری صحبت کنید متوجه می شوید که همه آن ها می گویند که میزان درآمدشان از سال گذشته تاکنون افزایش یافته یا مطمئن هستند که این درآمد تا سال آینده دو برابر می شود. شعار همه افرادی که آزادکاری را انتخاب می کنند این است که معتقدند داشتن مشتری های مختلف خیلی مطمئن تر و بهتر از یک کارفرما است.

توانایی خود را بشناسید

همیشه این سه سوال را قبل از شروع هر کاری از خودتان بپرسید. چه توانایی ها و مهارت های در خود می بینید؟، از عهده چه کاری برمی آیم؟ و اینکه چه مهارت هایی باید بیشتر کسب کنم؟ پاسخ این سوالات بسیار مهم هستند. خوبی مشاغل آزادکاری این است که بی حد و مرز هستند از این رو سعی کنید مهارت های زیادی را یاد بگیرید. 

لازم است بدانید مهارت هایی نظیر نوشتن مطالب، ویرایش، طراحی وب سایت، مدیریت پروژه، تجزیه تحلیل داده ها، حسابداری، بازاریابی دیجیتالی، آموزش آنلاین، بازاریابی رسانه های اجتماعی، برنامه نویسی جاوا و اندروید جز مهارت های مهم و ضروری هستند که هر فرد قبل از ورود به دنیای کسب و کار آزاد باید آن ها فرا بگیرد.

این مهارت های مذکور جز مهم ترین و پردرخواست ترین مهارت ها هستند اگر تصور می کنید هیچ کدوم از این توانایی ها را ندارید پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر اقدام به یادگیری آن ها کنید تا خودتان رئیس خودتان باشید.

سایت های فریلنسر مناسب را انتخاب کنید

یکی از پدیده های رو به رشد در بازار کار جهان، آزاد کاری آنلاین است. اگر به این نوع شغل ها علاقه دارید می توانید به سایت های فریلنسر « Freelancer» هم سری بزنید. این سایت ها پروژه های کاری را در اختیارتان می گذارند و شما با توجه به مهارت و تخصصتان پروژه را انتخاب می کنید و از راه دور آن را انجام و تحویل می دهید. امروزه وب سایت های فریلنسر بیشماری وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید و پروژه های مختلفی را تحویل بگیرید و درآمد قابل توجهی کسب کنید. کار کردن برای خود خوبی های بسیار زیادی دارد یکی از مزایای مهم این نوع شغل ها این است که از شر رفت و آمد های بیهوده و طولانی رها شوید و زمان دست خودتان است.

برای موفق شدن در این زمینه اول از همه بهتر است که سایت های مناسب این کارها را پیدا کنید. در ادامه چند وب سایتی که می توانید به آن ها اعتماد کنید و پروژه تحویل بگیرید را معرفی می کنیم.

Upwork, Peopleperhour, Freelancer, Fiverr و 99designs از وب سایت های برجسته برای انجام دورکاری هستند. پس توانایی هایتان را بشناسید و در این وب سایت ها ثبت نام کنید.

تخصصتان را همه جا تبلیغ کنید

بازاریابی مهارت ها و توانایی ها نکته مهمی است که در مشاغل آزادکاری باید آن را رعایت کنید. برخی افراد ممکن است در برخی زمینه ها مهارت ها و تخصص های فوق العاده ای داشته باشند اما کسی آن ها را نمی شناسد. پیشنهاد ما به این گروه از افراد این است که بازاریابی شخصی را شروع کنند . در واقع می توانید با کمک رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین و وب سایت های شخصی تخصص و مهارت خود را تبلیغ کنید.

رسانه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای جذب در بازار است. از این طریق می توانید مشتریان زیادی برای خود پیدا کنید.

اعتماد مشتری را جلب کنید

میزان موفقیت شما در این حوزه کاری بستگی به میزان شهرتی دارد که در طول سال های متوالی کسب کرده اید. پس سعی کنید تا آنجایی که می توانید نظر و اعتماد مشتری ها را به خودتان جلب کنید زیرا نظر دهی مشتری در مورد شما می تواند بسیار در آینده شغلی تان تاثیرگذار باشد.

این را همیشه به خاطر بسپارید که توانایی خلاقیت، قدرت ذهنی و فیزیکی بالا از لزوماتی است که در شغل های آزادکاری بکار می آیند.

ارتباط برقرار کردن را فراموش نکنید

نیمی از موفقیت شما در مشاغل آزادکاری به ارتباطات بستگی دارد. هنگامی که بتوانید ارتباط خوبی از طریق راه های ارتباطی مختلف با مشتریان برقرار کنید، اعتماد متقابلی بین شما و مشتری ایجاد می شود. اگر این کانال های ارتباطی را جدی نگیرید و از دست بدهید مطمئن باشید مشتریان خود را نیز از دست خواهید داد.

هم نشینی کارآفرینان در یلدای استارتاپی/ تنها 20 درصد استارتاپ ها صورت مالی حسابرسی شده دارند

رسانه کلیک – چهارشنبه بیست‌ و نهم آذر سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی در منطقه ولنجک تهران میزبان مهمترین افراد اکوسیستم استارتاپی ایران به بهانه شب یلدا بود. کارآفرینان مطرح کشور در یلدای استارتاپی از تجاربشان در کسب و کارهای اینترنتی کشور گفتند.

در ابتدای این مراسم اکبر هاشمی سردبیر و موسس هفته‌نامه شنبه که متولی برگزاری این رویداد بود، ضمن عذرخواهی از حضار بابت اخذ هزینه 130 هزار تومانی بابت بلیت گفت: دانشگاه شهید بهشتی 65 میلیون تومان بابت اجاره سالن برای همایش یلدا هزینه گرفت؛ به همین دلیل مجبور شدیم هزینه بلیت را افزایش دهیم. اینجا استنفورد نیست!

پنل نخست یلدای استارتاپی آغاز و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کمی دیرتر از موعد وارد سالن شد و به سخنرانی پرداخت.

وی تشریح کرد: حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه، حوزه‌ای نیست که دولت بخواهد وارد شود. باید ونچرهای بخش خصوصی تقویت شوند. این اکوسیستم را خودتان شکل می‌دهید. این حوزه کسب‌وکار حوزه سختی است. در این اقتصاد نفتی که برای هر چیزی باید از یک آقایی اجازه بگیرید فعالیت سخت است. جهت‌گیری‌مان این است تا اکوسیستم را درست کنیم.

از استارت آپ های مطرح کشور و بازار کسب و کارشان چه خبر؟

اما یکی از جذاب‌ترین قسمت های یلدای استارتاپی با حضور موسسان استارتاپ‌های مامان‌پز، الوپیک و اسنپ فود بود. تبسم لطیفی موسس مامان‌پز گفت: بیست نفر کارمند داریم و محبوب‌ترین غذای ماه اخیرمان لوبیاپلو بوده است.

از طرفی، صحبت‌های مهدی نائبی موسس الوپیک جالب بود که گفت: 13 سال لندن بودم و در فرانسه بزرگ شدم و ایران نبوده‌ام و اشتباهی نبوده که در استارتاپم انجام نداده باشم. آمار سفارش روزانه‌مان حدود ده‌ها هزار است، ولی نمی‌توانم عدد دقیق بگویم و رشد وحشتناکی داشته‌ایم.

وی در خصوص ایده الوپیک گفت: پیک‌هایمان به پشتیبانی‌مان می‌گفتند برای بردن جنس که رفته‌ایم برخی مشتریان گفته‌اند جنس خودمانیم و آنجا بود که ایده حمل و نقل مسافر به ذهنمان رسید.

در ادامه این مراسم، سعید لطفی موسس اسنپ‌فود (زودفود سابق) گفت: در 7 کلانشهر حضور داریم و خوشبختانه نیازی نیست در شهرستان‌ها دفتری داشته باشیم. وی ادامه داد: سفارش کلی رستوران‌های سنتی و آنلاین روزانه 500 هزار عدد است.

لطفی در خصوص سفارش‌ها گفت: در تهران 15 هزار رستوران وجود دارد که 1800 تای آن در سرویس اسنپ‌فود هستند و بین 30 تا 70 درصد این رستوران‌های عضو فروش‌شان در انحصار اسنپ‌فود است. وی گفت در یک سال گذشته 150 درصد رشد داشته‌اند.

در این میان بود که یکی از شرکت‌کننده‌ها در سالن پرسید: الوپیک چگونه پول در می‌آورد در حالیکه به پیک‌هایش جایزه و پول هم می‌دهد؟

موسس الوپیک در پاسخ عنوان کرد: در هر جای دنیا مدل این نوع بیزینس‌ها به این شکل است. ما دو هدف اصلی داریم؛ یک اینکه پاسخ نیاز را بدهیم. روزانه 300 تا 500 نفر پیک (سفیران‌مان) استخدام می‌کنیم. الان قیمت‌ها را تا یک سوم افزایش داده‌ایم و اسنپ باکس هم مهم نیست بخواهد قیمت را کاهش دهد؛ چون جایگاه خودمان را پیدا کرده‌ایم. الان دیگر به مرحله بالانس رسیده‌ایم و سود هم نداریم.

در پنل بعدی یلدای استارتاپی مدیرعامل وادا به عنوان یک تجربه موفق و شخصی که از خارج به ایران بازگشته و در اینجا کسب‌وکار راه انداخته عنوان کرد: وقتی در خارج از ایران زندگی می‌کنی عادت می‌کنی که قوانین به خوبی اجرا می‌شود. ماشین‌ها برای تغییر مسیر راهنما می‌زنند. وقتی به ایران می‌آیی می‌بینی که رانندگی شکل دیگری است؛ صفی وجود ندارد. خیلی از مردم ایران به دلیل همین بهانه‌ها مهاجرت می‌کنند. من وقتی سوار هواپیما شدم به خودم گفتم دارم به کشوری می‌روم که استانداردهایش فرق می‌کند و باید به خیلی از مسائل فکر نکنم.

وی ادامه داد: وقتی در مورد ایران حرف می‌زنیم باید انتظارات‌مان را با ایران کالیبره کنیم. فکر می‌کنم در ایران اگر در اکوسیستم آدم‌ها راحت‌تر و کاملا شفاف حرف‌هایشان را به هم بزنند خیلی بهتر است. چرا نباید از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم؟ تیم شدن در آمریکا خیلی راحت اتفاق می‌افتاد و لایه‌های مرموزی وجود نداشت. به نظرم تصمیم در مورد مهاجرت شخصی است. به نظرم برای اینکه بخواهیم به هم کمک کنیم خوب است تا شفاف صحبت کنیم. خیلی از مشکل‌هایی که در ایران در موردش غر می‌زنیم فرصت بیزینس‌های میلیاردی است.

حال و روز سرمایه گذاری استارت آپی در ایران

پس از این پنل، پنل سرمایه‌گذاران با حضور سعید رحمانی، مدیرعامل مجموعه سرآوا، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران، دکتر زرنوخی و خواجه نصیر برگزار شد.

امیر هامونی با بیان اینکه تاکنون در این چند سال فعالیتم چنین جمعیت خوش ذوقی ندیده بودم، گفت: تنها 20 درصد استارتاپ‌ها صورت مالی حسابرسی شده دارند و از این نکته به عنوان چالش یاد کرد. وی همچنین خاطر نشان کرد: باید به فکر اگزیت (خروج) سرمایه‌گذار خارجی هم باشیم. باید به مدل آمدن و رفتن‌شان باشیم.

سعید رحمانی در ادامه گفت: بزرگترین چالش‌مان در حال حاضر ورود یونیکورن‌ها به بورس ایران است و از آقای هامونی درخواست دارم دربی باز کنند تا این اسب‌های شاخدار وارد بورس شوند.

وی در ادامه گفت: تا سال 1400 حداقل 1400 استارتاپ در ایران خواهیم داشت و برای ساخت یونیکورن‌ها حدود 4 هزار میلیارد تومان سرمایه داخلی و 2 هزار میلیارد تومان سرمایه خارجی نیاز داریم که دیگر چالش‌مان جذب سرمایه از داخل است.

رحمانی در ادامه یلدای استارتاپی با اشاره به اینکه بهتر است بانک‌ها پول‌شان را به وی‌سی‌ها بدهند تا صندوق‌های جسورانه سرمایه‌گذاری استارتاپی انجام دهند عنوان کرد: بزرگترین چیزی که استارتاپ‌ها نیاز دارند انتقال تجربه است نه پول. این تجربه در کشور ما کم است.

وی در خصوص جذب سرمایه خارجی گفت: شرکت‌های ترک آماده حمله به شرکت‌های ایران هستند. جذب سرمایه خارجی ما به این دلیل بود تا استارتاپ‌هایمان را تقویت کنیم. هیچ گاه نگذاشتیم مدیریت و اکثریت به دست خارجی‌ها بیفتد. خلا قانونگذار الان وجود دارد؛ ما خودمان سلف رگولیت کرده‌ایم. فکر می‌کنم ایران در حال رشد و تغییر بسیار مثبتی است. اقتصاد دیجیتال زمینه‌ای است که اقتصاد مقاومتی را تقویت خواهد کرد و 2 درصد از GDP ایران خواهد بود.

رحمانی در پاسخ به این سوال که پشت پرده سرآوا کیست، گفت: وقتی در سال 90 به ایران بازگشتم، این کار (ما) معنا نداشت در ایران. فکر می‌کنم راه بزرگی را در پیش داریم. شکل‌گیری زیست بوم استارتاپی ایران بزرگترین تعهد سرآواست. سرآوا را با سرمایه شخصی خودم شروع کردم؛ صندوق‌هایی از بانک تجارت، بانک سامان و خاورمیانه هم سرمایه‌گذار بودند و سرآوا هم همچنان یک استارتاپ است. هیچ سرمایه‌گذاری در ایران رقیب ما نیست؛ همه همراه ما هستند و تجربیات‌مان را در اختیارشان می‌گذاریم. ما به اندازه کافی سرمایه برای استارتاپ‌ها نداریم؛ چون وظیفه‌مان این است تا این کار را بکنیم. عشق‌مان این است تا همه دنیا فرصت‌های ایران را ببینند. بزرگی برندمان را در کنار بقیه می‌بینیم.

وی شفافیت صدرصدی را تنها راه پیشرفت اکوسیستم استارتاپی دانست و افزود: در سرآوا هیچ سرمایه‌گذار عمده‌ای وجود ندارد؛ نگذاشتیم هیچ کس در سرآوا 15 درصد بیشتر سهام داشته باشد. ما مالک استارتاپ‌ها نیستیم؛ مالکیت اصلی استارتاپ‌ها باید در بازار بورس باشد. خود سرآوا باید در بازار بورس باشد. هم شفافیت و هم نظارت بیشتر می‌شود و مشارکت مردم بالا می‌رود.

رحمانی در انتها از فعالان اکوسیستم درخواست کرد که به حوزه‌های دیگر همچون نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی ورود کنند و به مساله آلودگی هوای تهران هم توجه داشته باشند و استارتاپ‌هایی در این حوزه راه بیاندازند.

حضور ۵ کارآفرین در یلدای استارتاپی

در پنل انتهایی یلدای استارتاپی موسسان کافه‌بازار، تپسی، دیجی‌کالا، آپارات و علی‌بابا حضور یافتند. مدیرعامل علی‌بابا گفت: روزانه 15 هزار بلیت می‌فروشیم و 2 میلیارد تومان فروش داریم.

اما حمید محمدی خبر از تغییرات جدید دیجی‌کالا داد و بیان کرد: یکی از بزرگترین تغییرات‌مان در سال جدید مدل مارکت پلیس است. دیگری دیجی‌استایل بود و فیدیبو. نزدیک به 4 هزار فروشنده در پلتفرم مارکت پلیس کالا می‌فروشند.

اما منشی پور مدیرعامل تپسی از آمارهای دروغ در تاکسی آنلاین‌ها گفت و خاطر نشان کرد: الان یک تیم 500 نفره هستیم. در بیزینس تاکسی آنلاین اطلاعات دروغ می‌دهند و بهتر است در این خصوص اطلاعات ندهم! طی هفته‌های گذشته 10 تا 20 درصد رشد داشته‌ایم. نمی‌توانم تعداد سفرها و درآمدمان را بگویم! فعلا نیازی هم به جذب سرمایه نداریم!

حسام آرمندهی نیز خبر داد که دیگر مدیرعامل کافه‌بازار نیست و سمتش به رییس هیات مدیره تغییر یافته است. وی گفت روزانه بیش از 200 هزار جذب آگهی در «دیوار» دارند در حالی که به گفته اکبر هاشمی جذب آگهی روزانه روزنامه همشهری بین 10 تا 15 هزار عدد روزانه است. آرمندهی همچنین خبر از ورود به بازار افغانستان داد.

شکوری در خصوص اتهامات اخیر آپارات یادآور شد: تمام مسئولیت‌ها را از سمت ما می‌دانند. اصلش این است که درک درستی از پلتفرم ندارند. شکوری همچنین از 14.5 میلیون استریم موفق در شبکه آپارات گفت و خبر از ساخت 2 سریال اختصاصی برای فیلیمو داد.


استارتاپ چیست؟

 مبحث استارتاپ‌ها در کشور ما چند سالی است که به یکی از مهم‌ترین بحث‌ها بدل شده و حداقل در فضای فناوری‌های نوین در مورد این موضوع بحث و تبادل نظر بسیاری صورت می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به مفهوم استارتاپ بیاندازیم و شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

با نگاهی به فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد معنای دقیق این کلمه عبارت است از عمل یا فرایندی که تنظیم کننده چیزی است که در حرکت است.

در واقع این معنای عام کلمه استارتاپ است، ولی در معنای جدید‌تر آکسفورد به کسب و کار و بیان می‌کند که این کلمه در سال‌های اخیر به حوزه کسب‌وکار وارد شده و معنای جدیدی به خود گرفته که به صورت زیر تعریف می شود:

کسب‌و‌کاری که به تازگی ایجاد شده است.

با بیان دو تعریف مطرح شده می‌توان نتیجه گرفت که هر کسب‌وکاری که به تازگی ایجاد شده می‌تواند یک استارتاپ باشد. اما در کشور ما مفهوم استارتاپ ممکن است طور دیگری بیان شود؛ احتمالا شنیده‌اید که گفته می‌شود استارتاپ باید در حوزه فناوری اطلاعات باشد، یا گفته می‌شود کسب‌وکارهای کوچک استارتاپ هستند و غیره. اما باید گفت هر کدام از این موارد تعریف خاص و جدایی دارند که باید به تفکیک مورد بررسی قرار گیرند.

مفهوم استارتاپ

مبحث مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که کسب‌وکارهای نوپا معمولا یا بر روی یک ایده جدید در طراحی و تولید یا خدمت رسانی پایه گذاری می‌شوند و یا روش جدیدی برای تولیدات یا خدمات قدیمی را با دید جدید عرضه می‌کنند. یک نفر در منزل که می‌تواند با استفاده از یک روش جدید ترشی درست کند و آن‌ را به فروش برساند، هم در واقع به نوعی کسب‌وکار نوپا را شروع کرده است. اما باید دید که چه کسب‌وکارهایی امروز در ایران و دنیا به عنوان استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا مطرح شده‌اند.

مفهوم استارتاپ

همانطور که همه می‌دانیم عصر امروز، عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده که در آن دانش مهمترین بخش در بسیاری از مشاغل است. در عصر جدید بیشتر تمرکز روی دانش و فناوری است و استارت آپ ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا به دنبال دیجیتالی کردن یا الکترونیکی کردن مشاغلی هستند که در گذشته به صورت غیر دیجیتالی انجام می‌شدند. برخی از کسب‌وکارهای نوپا هم با استفاده از فناوری‌های نوین سعی دارند خدمات را سریع‌تر و راحت‌تر به دست مشتریان برسانند.

مفهوم استارتاپ

حال، اگر بخواهیم یک تعریف واحد و مناسب برای مفهوم استارتاپ ارائه کنیم، باید بگوییم:

هر کسب‌وکاری که با یک ایده نو در طراحی یا ارائه خدمات کار خود را آغاز کرده و به دنبال رشد سریع و بدون الزامات دست‌وپا گیر گذشته بوده و نسبتا پایدار است، می‌تواند کسب و کار نوپا باشد. البته ممکن است همیشه کسب‌وکارهای نوپا پایدار نباشند و در بررسی درست یا نادرست بودن با شکست مواجه شوند، اما ذات این کسب‌وکارها بر پایه یادگیری و ذخیره دانش است و اگر شکست بخورند باید در تلاش باشند که از درس‌آموخته‌های شسکت قبلی پلی برای پیروزی و بهبود کسب‌وکار خود بسازند.

با توجه به بیان این مسئله در سطح تعریف مقدماتی سعی می‌کنیم وارد جزئیات بیشتر نشویم و نظرات شما کمک زیادی به تحلیل بیشتر مفهوم استارتاپ خواهد کرد.